.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نگاهي به وضعيت درخت گردو در جنگل‌هاي شمال
نگاهي به وضعيت درخت گردو در جنگل‌هاي شمال

درخت گردو ازجمله درختان چند منظوره محسوب مي‌شود كه از چوب ، برگ وميوه آن استفاده‌هاي متعددي مي‌گردد.

اين درخت در تمام نيم رخ شمالي رشته كوه البرز در استان‌هاي گيلان و مازندران و گلستان ، از جلگه و ساحل تا ارتفاع يك هزار و ‪ ۵۰۰‬متر از سطح دريا ديده مي‌شود.

به گفته كارشناسان جنگل ، از ميوه اين درخت ، گذشته از مصرف خوراكي ، مي‌توان مواد دارويي و صنعتي فراواني ساخت و از اين رو لازم است به آن توجه بيشتري شود.

يكي از كارشناسان‌ارشد جنگلداري درگفت وگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي در باره ويژگي‌هاي درخت گردو گفت : اين درخت تك پايه، از تيره گردو است و اغلب به صورت پراكنده ديده مي‌شود.

" ميثم ميارعباسي " افزود : تاكنون جنگل خالص گردو مشاهده نشده است ولي به دليل ارزش فراوان صنعتي و خوراكي ، ازديرباز در بيشتر نقاط ايران، حتي در مناطق ييلاقي كاشته مي‌شد.

وي ادامه داد: گردو درختي‌است نورپسند باريشه عميق كه رشد كندي دارد ولي زياد عمر مي‌كند و بهترين روش تكثير آن از راه بذر و سپس پيوند در فصل پاييز و بهار است.

ميارعباسي يادآورشد: اين درخت ، از درختان بسيار مفيد محسوب مي‌شود و در پوست، شاخه، تنه، برگ و پوست سبز ميوه آن ماده‌اي به نام ‪JUGLANDINE‬ (جاگلاندين ) وجود دارد كه در رنگرزي مصرف فراواني دارد.

اين كارشناس ارشد جنگلداري تصريح كرد:مغز گردو سرشار از روغن است برون- چوب آن، مشخص و زردرنگ و كم ارزش و درون چوب آن ، سخت و سنگين و جلاپذير و پر نقش است و در روكش‌سازي ، منبت كاري ، مبل‌سازي و همچنين ساخت ظروف ، ارزش زيادي دارد.

وي تاكيد كرد: به دليل ارزش زياد چوب گردو و صادرات زياد آن به ويژه به كشور ايتاليا و همين طور مصرف داخلي ، اغلب درختان گردوي كهن سال و سالم جنگل‌هاي شمال ايران از بين رفته است.

به گفته ميارعباسي ، هم اكنون در حدود ‪ ۶‬درصد از درختاني كه درجنگل ها و باغ‌هاي شمال قطع مي‌گردد، اختصاص به درخت گردو دارد.

بنابرآمار، در حدود ‪ ۲‬درصد تعداد و ‪ ۴‬درصد حجم درختان شمال را گردو تشكيل مي‌دهد.

اين آمار نشان مي‌دهد كه با وجود قطع بسياري از درختان قطور گردو، هنوز هم پايه‌هايي ازاين درخت كه قطرشان از حد ميانگين جنگل‌هاي شمال بيشتر باشد يافت مي‌گردد.

يكي از كارشناسان سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخيزداري كشور درباره اين درخت به ايرنا گفت : گردو در مناطق معتدل به خوبي رشد مي‌كند و آب و هواي خيلي سرد و خشك را نمي‌پسندد.

" عيسي بوداغي " ادامه داد: در مغز گردو ويتامين‌هاي گروه ‪ B‬و ويتامين ‪ A‬وجود دارد و ميوه نارس آن از غني‌ترين منابع ويتامين ‪ C‬است.

وي اضافه كرد : عصاره آبي برگ‌هاي گردو كه عاري از وجود "جوگلون" است ، خاصيت بسيار قوي ضد باكتري و ضد ميكروب دارد.

به گفته او از مغز گردو براي روغن‌گيري استفاده مي‌شود و پس از روغن‌گيري ، كنجاله آن كه مقوي است براي تقويت گاوشيري و طيور مصرف مي‌گردد.

اين كارشناس سازمان جنگل‌ها و مراتع اضافه كرد: در كشورهاي كره و چين ، مغز گردو براي تصفيه خون و خون‌سازي و براي معالجه بيماريهاي ريه و حنجره استفاده مي‌شود.

به گفته بوداغي ، ميوه گردو را همچنين براي تحريك كليه ومعده و رفع درد معده مصرف مي‌كنند و برخي معتقدند كه مغز گردو مانع تشكيل سنگ دركيسه صفرا و كليه مي‌شود.

وي تاكيد كرد:افراط در خوردن گردو باعث ورم لوزه‌ها وايجاد زخم در دهان، به ويژه در افراد مستعد مي‌گردد.

كارشناس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور افزود: عصاره پوست سبز ميوه گردو پس از پخته شدن با رب انار، براي ورم عضلات حلق مفيد است.

بوداغي گفت:آب پوست سبز ميوه گردو براي اليتام زخم و شستشوي آن و درمان بيماريهاي پوستي و اگزما و قارچ مناسب است.

كارشناسان مي‌گويند: درختان چند منظوره، مانند گردو ، كه ميوه‌اي با مصرف خوراكي و صنعتي دارند، ضمن ايفاي نقش ساير درختان ، نظير اكسيژن‌سازي ، فضاي سبز، تثبيت خاك، گسترش تنوع زيستي و كمك به حفظ پايداري اكوسيستم ، منبع درآمدي براي ساكنان محلي نيز محسوب مي‌گردد.

به اعتقاد آنان ، چون سرشت درخت گردو به نحوي‌است كه توده‌هاي خالص تشكيل نمي‌دهد، بيشتر مناسب كاشت در حاشيه روستاها است تا هم به حفظ منظر جنگل كمك كند و هم استفاده‌هاي خوراكي و صنعتي آن منظور گردد.

جنگل‌هاي شمال باوسعت ‪ ۱/۸۵‬ميليون هكتار داراي ‪ ۹۰‬گونه درختي و‪ ۲۱۱‬گونه درختچه‌اي است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 22 مرداد 1386
واژه گردو جز اشتراكات لهجه هاي مختلف زبان گيلكي است و در تمام شمال ايران به آن "آغوز" مي گويند.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.067 seconds.